May 1, 2008

Mungkin pahit, tetapi ada sesuatu

Sebaik-baik manusia adalah manusia yang selalu memberi manfaat kepada orang lain. Berilah peringatan, sesungguhnya peringatan itu amat berguna bagi orang2 mukmin. Manfaat peringatan yang teramat besar nilainya, yang berupaya menjadikan ibu penggoncang dunia, anak syuhada ternama, si jahil menjadi pendeta.


Peringatan = teguran. Mungkin ia keras, mungkin lembut, mungkin tersurat, mungkin tersirat, bergantung kepada siapa yang kita jadikan sasaran untuk memancar peringatan itu. Lakukannya dengan berhikmah dan bijaksana.


Apabila sahabat kita terleka, dikala kita sedang mendapat cahaya, berilah peringatan. Gunakan bahasa yang sopan lagi elok. Apa yang melekakan?? Mungkin si sahabat terlalu suka membuang masa berbicara tentang suatu yang tiada kepastian (gossip, etc), jua memakan daging-daging halimunan dengan gelojohnya (i.e. seronok ngompat). Tegurlah si sahabat itu. Mengapa perlu takut?? Tetapi, kaedahnya perlu sesuai dengan si sahabat.


Apa yang mungkin si sahabat akan katakan : "Kamu siapa? Kamu tiada autoriti..." Ingatlah kebenaran itu selalunya pahit. Namun yang pahit itu selalunya penawar. Langkah yang ke seribu bermula dengan yang pertama. Kejayaan itu indah tetapi bermula dengan segala kesulitan yang selalu mengundang kesedihan. Tiada jalan pintas di situ.


Namun jika kita pula yang terleka, dan diberikan peringatan : Ya, memang pahit untuk kita mendengar dan menerimanya. Kebenaran selalunya pahit. Telan kepahitan itu lantaran pada kepahitan itu ada sesuatu. Sesuatu yang berguna. Ambil iktibar ambil teladan. Perbaiki diri yang selalu lupa dan mungkir terhadap-Nya. Daripada lemon yang sangat masam, bukan mustahil untuk menjadi minuman yang manis.


Perlu diingat, bahawa kekuatan mentaliti jua antara kekuatan hakiki dalam memberi manfaat kepada orang lain. Lupakan segala kebaikanmu terhadap orang lain, tetapi ingatlah segala kebaikan orang lain terhadapmu. Lupakan segala keburukan orang lain terhadapmu, tetapi ingatlah keburukan yang kau lakukan terhadap orang lain. Berpeganglah pada mentaliti ini. Kebaikan = memberi nasihat yang baik + amal kebajikan.


Sekadar peringatan buat diriku dan dirimu yang selalu terlupa....



1 comment:

Anonymous said...

Yeap,betul ape yg ko kate tuh..Yay..aku org pertama komen!!!(FN)